problem one-way audio

Problemy związane z Unified Communications
Wiadomość
Autor
stypo
wannabe
wannabe
Posty: 56
Rejestracja: 03 paź 2011, 15:35

problem one-way audio

#1

#1 Post autor: stypo »

Witam forumowiczow,
mam do czynienia z dosyc ciekawym problemem.
zdarzaja sie calle ze osoba dzwoniaca nie slyszy osoby do ktorej dzwoni, nie dzieje sie to przy kazdym callu ale bardzo czesto, nie ma okreslonej regularnosci kiedy sie to dzieje; osoba do ktorej dzwonimy (w PSTNie) zawsze mnie slyszy natomiast ja, w ramach danej rozmowy albo slysze ja bez problemow albo slysze charakterystyczny szum tla - call sie oczywiscie zestawil za kazdym razem. Infrastruktura jest dosyc skomplikowana, sygnalizacja idzie z Avayowego systemu (tutaj blad wydaje sie byc wykluczony przez Avaya SME),przez gatekeepery, CUCM i wchodzi do voice bramki Cisco 3845 na E1 PTSNu.
Zbadalem asymetrycznosc w routingu (trasy stabilne, bez zmian), ew. blokowane porty na fw w jedna strone (chociaz wszystkie rulki sa statyczne wiec problem by byl zawsze albo nigdy); problem wskazuje na jakis mismatch w kodekach niemniej nie znalazlem niczego podejrzanego; jest konwersja z g711 do PCM do g729 (wszystko w Avayi) i na bramce cisco z g729 do PCM.


Macie jakis pomysl co mogloby zmieniac sie w czasie i generowac taki problem? Wykluczam rowniez brak media resource'ow - wszak call by sie nie zestawil wcale albo bylby gluchy telefon w obie strony, albo losowo, prawda? jezeli mamy do czynienia z problemem z kodekami, czemu sie to dzieje tylko w 1 strone i tu mam najwazniejsze pytanie: czy kodeki podczas zestawiania calla moga byc negocjowane niezaleznie w jedna strone i w druga strone?

Macie jakies inne uwagi co mozna jeszcze sprawdzic? Byc moze problem lezy gdzies u operatora niemniej chcialbym wykluczyc wszystkie mozliwosci w firmowej infrastrukturze

Awatar użytkownika
vrankom
wannabe
wannabe
Posty: 1075
Rejestracja: 21 lis 2006, 10:27
Lokalizacja: Warsaw
Kontakt:

#2

#2 Post autor: vrankom »

Hym zazwyczaj kiedy masz problemy ze slyszalnoscia (glownie jednostronna) jest to wina ALG
jednak spotkalem sie z tym problemem uzywajac tylko SIPa a nie SCCP


V.

stypo
wannabe
wannabe
Posty: 56
Rejestracja: 03 paź 2011, 15:35

#3

#3 Post autor: stypo »

Hej vrankom,
u mnie komunikcja end-to-end odbywa sie po H.323 wiec chyba faktycznie mozemy to wykluczyc....

Awatar użytkownika
vrankom
wannabe
wannabe
Posty: 1075
Rejestracja: 21 lis 2006, 10:27
Lokalizacja: Warsaw
Kontakt:

#4

#4 Post autor: vrankom »

z tego co widze ALG dla H323 tez mozna ustawic, sproboj wylaczyc moze pomoze ;>

przemek_z
wannabe
wannabe
Posty: 56
Rejestracja: 13 lut 2011, 11:57
Lokalizacja: Gdynia

#5

#5 Post autor: przemek_z »

Jakiego firewall-a masz w infrastrukturze?

stypo
wannabe
wannabe
Posty: 56
Rejestracja: 03 paź 2011, 15:35

#6

#6 Post autor: stypo »

nie ma zadnego firewalla......

Awatar użytkownika
krabu
wannabe
wannabe
Posty: 346
Rejestracja: 30 paź 2007, 11:17
Lokalizacja: Krakow

#7

#7 Post autor: krabu »

stypo pisze: Macie jakis pomysl co mogloby zmieniac sie w czasie i generowac taki problem?
Aby więcej powiedzieć musiałbyś trochę więcej napisać jak konkretnie to połączenie idzie, Avaya rozumiesz jako ACM czy IP Office - rozumiem że spięte to jest po h.323 z jakimś GK Cisco? Po stronie Avaya sprawdź czy na karcie medPro (albo na gateway'u w zależności od architektury) nie zaczyna brakować zasobów DSP, zainteresowałbym się również ustawieniami 'direct-ip' na network regionach, z którymi się komunikujesz.
stypo pisze: Wykluczam rowniez brak media resource'ow - wszak call by sie nie zestawil wcale albo bylby gluchy telefon w obie strony, albo losowo, prawda?
Z mojego doświadczenia z tym jest różnie. Temat na pewno warto sprawdzić po stronie CUCM i Avaya.
stypo pisze: jezeli mamy do czynienia z problemem z kodekami, czemu sie to dzieje tylko w 1 strone i tu mam najwazniejsze pytanie: czy kodeki podczas zestawiania calla moga byc negocjowane niezaleznie w jedna strone i w druga strone?
Nie, kodeki ustalają się per call.

Generalnie wydaje się, że trzeba by zainteresować się poniższym:

- jeśli masz szum a nie ciszę to zainteresowałbym się QoS'em - częsty błąd na styku Avaya Cisco to fakt, że ustawienia domyślne 802.1p i DIFFSERV/TOS dla Avaya odbiegają od tego jakie domyślnie są dla Cisco, dla Avaya tagowanie masz:
802.1p Priority: 6
DIFFSERV/TOS 46
Dla Cisco domyślne tagowanie voice'a od telefonów jest:
802.1p Priority: 5
DIFFSERV/TOS 46
Więc jeśli QoS masz ustalony pod Cisco, to dla Avaya na warstwie 2 niekoniecznie musi działać dobrze.
- troubleshooting:
Avaya - włacz trace na stacji/trunku przez które leci połączenia i zaobserwuj jak leci Voice
Cisco GK/GW w architekturze H.323 włącz debugi: debug h.225 q931 i jeszcze call capability debbug h.245 i spróbuj złapać połączenia
.be like a Lucky Luke

ODPOWIEDZ