SIP TRUNK - problem z dzwonieniem w jedna stronę
SIP TRUNK - problem z dzwonieniem w jedna stronę
Witam, kilka dni temu uruchomiłem SIP Trunk pomiędzy systemem IPT CISCO (CUCM 7.1.5) i innym systemem telefonicznym. Wszystko działa fajnie ale tylko w jedna stronę tzn. połaczenia z CUCMA wychodzą poprawnie natomiast nie można nawiązać połączenia do CISCO. Moje pytanie jest następujące, w jaki sposób mogę sprawdzić co dochodzi/przechodzi przez SIP Trunk ? (gdzie można pobrać jakieś logi)
Re: SIP TRUNK - problem z dzwonieniem w jedna stronę
Idz do Cisco Unified Serviceability-->Traces-->Configuration-->Cm Services-->Cisco CallManager i ustaw Debug Traces Level na Details.daree pisze:Witam, kilka dni temu uruchomiłem SIP Trunk pomiędzy systemem IPT CISCO (CUCM 7.1.5) i innym systemem telefonicznym. Wszystko działa fajnie ale tylko w jedna stronę tzn. połaczenia z CUCMA wychodzą poprawnie natomiast nie można nawiązać połączenia do CISCO. Moje pytanie jest następujące, w jaki sposób mogę sprawdzić co dochodzi/przechodzi przez SIP Trunk ? (gdzie można pobrać jakieś logi)
Zaznacz Apply to All Nodes i zapisz zmiany.
Wykonaj testowy call i za pomoca RTMT sciagni Cisco Call manager Traces
Pozdrawiam
Marcin
Witaj,
Uzupełniając powyższe trace'y, jeśli środowisko, na którym pracujesz to nie lab, załóż filtr na trace'ach tylko dla tego trunku. Wtedy będziesz miał komunikacje tylko z tym node'em i łatwiej coś zobaczysz?
Sprawdź poniższe:
1) kwestie sieciowe, zastanów się czy w topologii jaką używasz nie musisz czasem wykorzystać MTP (checkbox na trunku:Media Termination Point Required), może innym system telekomunikacyjny ma dostęp sieciowy tylko do CUCM'a, a niekoniecznie bezpośrednio do telefonów zarejestrowanych w CUCMie, na CUCMie bez MTP z default poleci direct IP z telefonu do tej innej centrali, z która się łączysz,
2) sprawdź czy dla ruchu przychodzącego na CUCMie masz poprawnie
a) konwersje numeracji przychodzącej - może trzeba uciąć jakieś cyfry dla numeru CLD,może trzeba dla tegoż numeru dorzucić jakiś prefix,
b) tak jak wyżej wspomniano incomming CSS,
3) może po drugiej stronie ustawiono jakiś codec z kompresja a na tym device pool'u dla trunku nie masz zasobów?
Napisz może co masz po drugiej stronie, być może ktoś będzie w stanie pomóc ..
Uzupełniając powyższe trace'y, jeśli środowisko, na którym pracujesz to nie lab, załóż filtr na trace'ach tylko dla tego trunku. Wtedy będziesz miał komunikacje tylko z tym node'em i łatwiej coś zobaczysz?
Sprawdź poniższe:
1) kwestie sieciowe, zastanów się czy w topologii jaką używasz nie musisz czasem wykorzystać MTP (checkbox na trunku:Media Termination Point Required), może innym system telekomunikacyjny ma dostęp sieciowy tylko do CUCM'a, a niekoniecznie bezpośrednio do telefonów zarejestrowanych w CUCMie, na CUCMie bez MTP z default poleci direct IP z telefonu do tej innej centrali, z która się łączysz,
2) sprawdź czy dla ruchu przychodzącego na CUCMie masz poprawnie
a) konwersje numeracji przychodzącej - może trzeba uciąć jakieś cyfry dla numeru CLD,może trzeba dla tegoż numeru dorzucić jakiś prefix,
b) tak jak wyżej wspomniano incomming CSS,
3) może po drugiej stronie ustawiono jakiś codec z kompresja a na tym device pool'u dla trunku nie masz zasobów?
Napisz może co masz po drugiej stronie, być może ktoś będzie w stanie pomóc ..
.be like a Lucky Luke
Miedzy telefonami, tylko sygnalizacja idzie przez CUCM, no chyba ze na CUCM masz MTP wtedy RTP moze byc terminowane na CUCM.daree pisze:Dziekuje za pomoc, problemem był błędnie skonfigurowany incomming CSS.
Mam jeszcze pytanie odnośnie połaczeń przechodzących przez SIP TRUNK - Czy strumień RTP przechodzi przez "SIP Trunk" (przez serwery CUCMa) czy może zestawiany jest bezpośrednio pomiędzy telefonami ?
Pozdrawiam
Marcin
Mam jeszcze pytanie dotyczące monitorowania ilości połaczeń przechodzących przez SIP Trunki. Aktualnie w systemie CUCM mam skonfigurowanych kilka SIP Trunkow do różnych central w związku z powyzszym maje pytanie jest następujące - Czy np. w RTMT moge w jakis sposób monitorować ruch na konkretnym SIP Trunku oraz obciązenie serwerów spowodowane przenoszeniem ruchu RTP (Media Termination Point Required) ?
Gdy wchodze w RTMT -> CallManager -> Trunk Activity to widze "SIP Trunk: Calls InProgress.. ale jest to suma dla całego Clustra natomiast chciałbym wiedziec ile połączeń wychodzi konkretnym SIP Trunkiem.
Natomiast w sytuacji gdy wchodze w RTMT -> System -> Performance -> wybieram dany serwer -> Cisco SIP -> Calls Active - to niestety ale nie widze SIP Trunków które mnie interesują.
Gdy wchodze w RTMT -> CallManager -> Trunk Activity to widze "SIP Trunk: Calls InProgress.. ale jest to suma dla całego Clustra natomiast chciałbym wiedziec ile połączeń wychodzi konkretnym SIP Trunkiem.
Natomiast w sytuacji gdy wchodze w RTMT -> System -> Performance -> wybieram dany serwer -> Cisco SIP -> Calls Active - to niestety ale nie widze SIP Trunków które mnie interesują.
Według mnie powinno to działać, w RTMT wybierasz System->Performance->Cisco SIP->'prawym myszki na' Active Calls-> Counter Instances->wybierasz SIP trunk, na którym Ci zależy i powinno pokazywać wartości per wybrany trunk.
Niektórzy jednak piszą, że wymagany do tego jest restart maszyn - co brzmi przerażająco
LINK
Niektórzy jednak piszą, że wymagany do tego jest restart maszyn - co brzmi przerażająco
LINK
.be like a Lucky Luke
Witam,krabu pisze:Według mnie powinno to działać, w RTMT wybierasz System->Performance->Cisco SIP->'prawym myszki na' Active Calls-> Counter Instances->wybierasz SIP trunk, na którym Ci zależy i powinno pokazywać wartości per wybrany trunk.
Niektórzy jednak piszą, że wymagany do tego jest restart maszyn - co brzmi przerażająco
LINK
Potwierdzam działa! Nie trzeba żadnego restartu maszyn.
Pozdr.
U mnie nie działa tzn. nie widze SIP Trunków więc w kolejnym kroku wykonam restart clustra.
Mam też jeszcze jedne problem, chwilami połaczenia poprzez SIP Trunka nie działaja tzn. telefony dostaja sygnał nieosiągalności... czy może to oznaczać, że wyczerpały się jakies zasoby na serwerze lub doszło do przepełnienia SIP TRUNKA ?
Mam też jeszcze jedne problem, chwilami połaczenia poprzez SIP Trunka nie działaja tzn. telefony dostaja sygnał nieosiągalności... czy może to oznaczać, że wyczerpały się jakies zasoby na serwerze lub doszło do przepełnienia SIP TRUNKA ?
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na takie bo przyczyn może być co najmniej kilka.
1) Uruchom trace'y SDI dla jakiegoś telefonu, który często tym trunkiem gdzieś wydzwania
(przy konfiguracji trace'ów masz możliwość założenia filtru - w nim wrzuć wspomnianą
stację - niestety z tego co wiem filtru na trunk SIP nie ustawisz)
2) Jeśli problem pojawia się okresowo, to może dotyczy busy hour dla tego trunku.
Idąc w tym kierunku sprawdziłbym:
- czy czasem na trunku jest zaznaczona opcja Media Termination Point Required, czyli
wymuszenie przejścia audio przez CUCM = wykorzystanie zasobów conajmniej MTP,
moze jest ich za mało?
- czy na tym trunku używasz G.711? Jeśli nie w grę wchodzić może zbyt mała ilośc zasobów
do transcodingu.
- czy sieciowo na tym trunku czasem pasmo nie jest gdzieś ograniczone. Generalnie na SIP
trunku nie jesteś w stanie ograniczyć ilości równoczesnych połączeń, można zrobić
to tylko przez ograniczenia po stronie pasma. Jeśli druga strona to np. Avaya tam da się
nazwijmy to 'centralowo' wymusić ilość max równoczesnych połączeń.
1) Uruchom trace'y SDI dla jakiegoś telefonu, który często tym trunkiem gdzieś wydzwania
(przy konfiguracji trace'ów masz możliwość założenia filtru - w nim wrzuć wspomnianą
stację - niestety z tego co wiem filtru na trunk SIP nie ustawisz)
2) Jeśli problem pojawia się okresowo, to może dotyczy busy hour dla tego trunku.
Idąc w tym kierunku sprawdziłbym:
- czy czasem na trunku jest zaznaczona opcja Media Termination Point Required, czyli
wymuszenie przejścia audio przez CUCM = wykorzystanie zasobów conajmniej MTP,
moze jest ich za mało?
- czy na tym trunku używasz G.711? Jeśli nie w grę wchodzić może zbyt mała ilośc zasobów
do transcodingu.
- czy sieciowo na tym trunku czasem pasmo nie jest gdzieś ograniczone. Generalnie na SIP
trunku nie jesteś w stanie ograniczyć ilości równoczesnych połączeń, można zrobić
to tylko przez ograniczenia po stronie pasma. Jeśli druga strona to np. Avaya tam da się
nazwijmy to 'centralowo' wymusić ilość max równoczesnych połączeń.
.be like a Lucky Luke