Witam,
Chciałbym Was zapytać, ponieważ szukając w internecie odpowiedzi na moje pytanie znajduję inf. dość mocno zróżnicowane.
Chodzi dokładnie o jakość połączeń VoIP w systemie CUCM (np. ver. 10.5).
W jakich granicach powinny mieścić się wartości paramertów takich jak:
- opóźnienia pakietów,
- Jitter,
- utraty pakietów,
- itp.
Chciałbym też zapytać o aplikacja umożliwiające kontrole jakości połączeń w VoIP - jakie możecie polecić. W związku że jest to forum Cisco to może ktoś ma styczność z Cisco Prime Collaborationa Assurance - jeżeli tak to jakie wnioski. czy ten system spełnia Wasze wymagania ?
Parametry wpływające na jakość poł. telefonicznych (CUCM)
Witaj,
Jeśli chodzi o QoS dla Voip to są generalne rekomendacje (np. ITU-T G.114), które znajdziesz praktycznie w każdej ksiażce traktującej o QoS.
- Loss - no more than 1 percent.
- One-way latency - no more than 150 ms.
- Average one-way jitter - less than 30 ms.
Będą ona aktualne nieważne czy połączenie realizowane jest przez CUCM, Asterisk, czy Avaya ACM. Podejrzewam, że w SRND w sekcji QoS znajdziesz kilka wzmianek na ten temat.
Co do Assurance dla niewielkiego lub średniej wielkości clustra może być pomocny, w przypadku zarządzania megaclustrem bywają całkiem poważne problemy - ale niewiele miałem przyjemnosci pracowac na tym.
Pozdr
Mateusz
Jeśli chodzi o QoS dla Voip to są generalne rekomendacje (np. ITU-T G.114), które znajdziesz praktycznie w każdej ksiażce traktującej o QoS.
- Loss - no more than 1 percent.
- One-way latency - no more than 150 ms.
- Average one-way jitter - less than 30 ms.
Będą ona aktualne nieważne czy połączenie realizowane jest przez CUCM, Asterisk, czy Avaya ACM. Podejrzewam, że w SRND w sekcji QoS znajdziesz kilka wzmianek na ten temat.
Co do Assurance dla niewielkiego lub średniej wielkości clustra może być pomocny, w przypadku zarządzania megaclustrem bywają całkiem poważne problemy - ale niewiele miałem przyjemnosci pracowac na tym.
Pozdr
Mateusz
.be like a Lucky Luke