Parametry wpływające na jakość poł. telefonicznych (CUCM)

Problemy związane z Unified Communications
Wiadomość
Autor
daree
member
member
Posty: 24
Rejestracja: 25 wrz 2009, 19:39
Lokalizacja: Wrocław

Parametry wpływające na jakość poł. telefonicznych (CUCM)

#1

#1 Post autor: daree »

Witam,

Chciałbym Was zapytać, ponieważ szukając w internecie odpowiedzi na moje pytanie znajduję inf. dość mocno zróżnicowane.

Chodzi dokładnie o jakość połączeń VoIP w systemie CUCM (np. ver. 10.5).

W jakich granicach powinny mieścić się wartości paramertów takich jak:

- opóźnienia pakietów,
- Jitter,
- utraty pakietów,
- itp.

Chciałbym też zapytać o aplikacja umożliwiające kontrole jakości połączeń w VoIP - jakie możecie polecić. W związku że jest to forum Cisco to może ktoś ma styczność z Cisco Prime Collaborationa Assurance - jeżeli tak to jakie wnioski. czy ten system spełnia Wasze wymagania ?

Awatar użytkownika
krabu
wannabe
wannabe
Posty: 346
Rejestracja: 30 paź 2007, 11:17
Lokalizacja: Krakow

#2

#2 Post autor: krabu »

Witaj,

Jeśli chodzi o QoS dla Voip to są generalne rekomendacje (np. ITU-T G.114), które znajdziesz praktycznie w każdej ksiażce traktującej o QoS.

- Loss - no more than 1 percent.
- One-way latency - no more than 150 ms.
- Average one-way jitter - less than 30 ms.

Będą ona aktualne nieważne czy połączenie realizowane jest przez CUCM, Asterisk, czy Avaya ACM. Podejrzewam, że w SRND w sekcji QoS znajdziesz kilka wzmianek na ten temat.

Co do Assurance dla niewielkiego lub średniej wielkości clustra może być pomocny, w przypadku zarządzania megaclustrem bywają całkiem poważne problemy - ale niewiele miałem przyjemnosci pracowac na tym.

Pozdr
Mateusz
.be like a Lucky Luke

ODPOWIEDZ