Wolna reakcja telefonów 7961

Problemy związane z Unified Communications

Moderatorzy: mikrobi, aron, garfield, gangrena, Seba

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
art
wannabe
wannabe
Posty: 415
Rejestracja: 04 lip 2011, 10:25

Wolna reakcja telefonów 7961

#1

#1 Post autor: art » 26 cze 2017, 15:14

Cześć,

Mam kilka telefonów 7961 (około 14)
5 z nich jest w grupie, a reszta nie. Problem mam taki, telefony w grupie mają jakby spowolnione działanie: ktoś dzwoni -> odebranie połączenia (podniesienie słuchawki) [telefon nadal dzwoni i mruga lampka], pod około dwóch sekundach następuje odebranie połączenia. Problem występuje zarówno przy dzwonieniu z PSTN do VoIP'a jak i pomiędzy VoIP->VoIP.
Dziś zgłoszono mi również, iż czasami przy odbieraniu połączenia (podniesienie słuchawki) włącza się głośnik (samoczynnie), by za chwile się wyłączyć i normalnie już słychać rozmówcę w słuchawce.

Zdarzenia nr 2 nie byłem świadkiem ale tego pierwszego już tak.
Czy spotkał się ktoś może z czymś takim ?

Kod: Zaznacz cały

CUCM System version: 8.6.2.10000-30
Ups I switched again =)

Kyniu
wannabe
wannabe
Posty: 3490
Rejestracja: 04 lis 2006, 16:23
Kontakt:

Re: Wolna reakcja telefonów 7961

#2

#2 Post autor: Kyniu » 26 cze 2017, 15:40

Obciążenie CPU? Zajętość RAM? Tudzież problemy po stronie sieci. QoS dla VoIP? Jakieś dropy na przełącznikach?
Always start with why do you need this?, not how will we do it?.
CCNA: R&S, Security, Wireless, Collaboration. MCSE: Cloud Platform and Infrastructure, Server Infrastructure. ITIL: Foundation. PPL(A)

Awatar użytkownika
art
wannabe
wannabe
Posty: 415
Rejestracja: 04 lip 2011, 10:25

Re: Wolna reakcja telefonów 7961

#3

#3 Post autor: art » 26 cze 2017, 20:26

Kod: Zaznacz cały

show mls qos interface gigabitEthernet 0/1
GigabitEthernet0/1
trust state: trust cos
trust mode: trust cos
trust enabled flag: ena
COS override: dis
default COS: 0
DSCP Mutation Map: Default DSCP Mutation Map
Trust device: none
qos mode: port-based

show mls qos interface fa0/21
FastEthernet0/21
Attached policy-map for Ingress: AutoQoS-Police-CiscoPhone
trust state: trust cos
trust mode: trust cos
trust enabled flag: ena
COS override: dis
default COS: 0
DSCP Mutation Map: Default DSCP Mutation Map
Trust device: cisco-phone
qos mode: port-based

interface FastEthernet0/22
 description tel_komputer
 switchport access vlan 35
 switchport mode access
 switchport voice vlan 70
 switchport port-security maximum 5
 switchport port-security violation shutdown
 srr-queue bandwidth share 10 10 60 20
 priority-queue out
 mls qos trust device cisco-phone
 mls qos trust cos
 auto qos voip cisco-phone
 spanning-tree portfast
 service-policy input AutoQoS-Police-CiscoPhone
 ip dhcp snooping limit rate 15


interface GigabitEthernet0/2
 switchport mode trunk
 srr-queue bandwidth share 10 10 60 20
 queue-set 2
 priority-queue out
 mls qos trust cos
 auto qos voip trust
 ip dhcp snooping trust

Sprawdzę jeszcze i dopytam, czy dzieje się to w godzinach szczytu czy różnie. Co do CPU, mówisz o CUCM ? To jest dedykowany CUCM: CPU X3430 4GB RAM, do niego podłączonych jest ok 30 telefonów. Dropów 0, CRC 0. Zresztą na 5 telefonach na raz raczej by się to nie działo.
Ups I switched again =)

Kyniu
wannabe
wannabe
Posty: 3490
Rejestracja: 04 lis 2006, 16:23
Kontakt:

Re: Wolna reakcja telefonów 7961

#4

#4 Post autor: Kyniu » 26 cze 2017, 21:56

art pisze: Co do CPU, mówisz o CUCM ?
Tak. Chociaż faktycznie 30 telefonów to nie jest wiele. Z drugiej strony nie sądzę by problemem były same telefony. Objawy bardziej wskazują na problemy z sygnalizacją.
Always start with why do you need this?, not how will we do it?.
CCNA: R&S, Security, Wireless, Collaboration. MCSE: Cloud Platform and Infrastructure, Server Infrastructure. ITIL: Foundation. PPL(A)

Awatar użytkownika
art
wannabe
wannabe
Posty: 415
Rejestracja: 04 lip 2011, 10:25

Re: Wolna reakcja telefonów 7961

#5

#5 Post autor: art » 06 lip 2017, 09:38

Posprawdzałem całą trasę z telefonów, poprzez przełączniki aż do CUCM'a, wszędzie miałem zrobiony

Kod: Zaznacz cały

 auto qos 
z

Kod: Zaznacz cały

trust cos
ale okazało się, że źle był wybrany root bridge dla VLAN'u voice'owego. Już to zmieniłem. Zobaczymy czy to załatwi sprawę.
Ups I switched again =)

Awatar użytkownika
art
wannabe
wannabe
Posty: 415
Rejestracja: 04 lip 2011, 10:25

Re: Wolna reakcja telefonów 7961

#6

#6 Post autor: art » 25 lip 2017, 14:43

STP nie załatwił sprawy. W międzyczasie poszperałem i znalazłem. To wolne odbieranie połączeń jest problemem fizycznym nie softwarowym. Telefony w grupie są dość mocno eksploatowane, często się na nich odbiera rozmowy, przełącza, odkłada i podnosi słuchawkę. Jak się telefon rozbierze, tam pod spodem jest taka gumka, trzeba ją nieco podłożyć to raz + do tego pochylić telefon o 1 lub dwa ząbki - problem "lagowatego" odbierania zniknął - przynajmniej na razie. Same gumki są do kupienia za około 1-4$ ale przesyłka to już 25$ - niestety Chińczycy (ALIexp) nie mają tego u siebie.

Samoczynne włączanie się głośnika - wkładam między bajki. Nie widziałem a byłem tam kilkukrotnie :)
Ups I switched again =)

ODPOWIEDZ