diagnostyka iptv

Problemy z pozostałymi technologiami (SDH, IronPort, WAAS itp.)
Wiadomość
Autor
zygmunt1979
member
member
Posty: 30
Rejestracja: 07 sie 2009, 16:03

diagnostyka iptv

#1

#1 Post autor: zygmunt1979 »

Cześć,

Jeden z moich klientów wdrożył sobie iptv i nie działa mu to poprawnie. Moim zadaniem jest zdiagnozować gdzie tkwi przyczyna.

Sieć o której mówimy to typowo "osiedlówka" - czyli robiona tanio i szybko i niestety zazwyczaj byle jak. W sieci jest około 20 switchy L3 (w dystrybucji + PIM) i około 70 switchy accesowych. Topologia gwiazdy. Sprzęt bardzo rożny: cisco 3550/3560 (głównie core i dystrybucja), dlink, Alied-telesyn, netgear (access).
Nigdzie nie zauważam jakiś rażących błędów. Obraz dociera do wszystkich abonentów. Jednak raz po raz robią się stopklatki.
W sieci nie obserwuje przeciążenia, strat pakietów ipv4, itd.
Nie wiem jaka jest metodologia badania iptv - ktoś pomoże? Zależy mi aby zaobserwować w którym miejscu sieci pojawia się problem.

lbromirs
CCIE
CCIE
Posty: 4101
Rejestracja: 30 lis 2006, 08:44

Re: diagnostyka iptv

#2

#2 Post autor: lbromirs »

zygmunt1979 pisze:Cześć,

Jeden z moich klientów wdrożył sobie iptv i nie działa mu to poprawnie. Moim zadaniem jest zdiagnozować gdzie tkwi przyczyna.

Sieć o której mówimy to typowo "osiedlówka" - czyli robiona tanio i szybko i niestety zazwyczaj byle jak. W sieci jest około 20 switchy L3 (w dystrybucji + PIM) i około 70 switchy accesowych. Topologia gwiazdy. Sprzęt bardzo rożny: cisco 3550/3560 (głównie core i dystrybucja), dlink, Alied-telesyn, netgear (access).
Nigdzie nie zauważam jakiś rażących błędów. Obraz dociera do wszystkich abonentów. Jednak raz po raz robią się stopklatki.
W sieci nie obserwuje przeciążenia, strat pakietów ipv4, itd.
Nie wiem jaka jest metodologia badania iptv - ktoś pomoże? Zależy mi aby zaobserwować w którym miejscu sieci pojawia się problem.
Klientem jest rozumiem ISP dający tą usługę?

Spróbuj najpierw wyizolować obszar problemu. Skoro masz w sieci Cisco, jest dobrze, bo będziesz miał dużo narzędzi do debuggingu. Na pozostałych przełącznikach poza Alliedem będzie dramat.

Spróbuj zbudować połączenie end-to-end tylko na Cisco i sprawdź, czy problemy są dalej.

Następnie dodawaj urządzenia innych firm do tego połączenia, upewniając się że wszystko robisz dobrze - autonegocjacja na portach, brak błędów w L1/L2, brak problemów z pętlami.

Gdzieś po drodze zacznie być źle. Wtedy będziesz mógł skupić się na problematycznym elemencie.

Albo będzie dobrze, wg. reguły "wystarczyło zrobić jeszcze raz i zadziałało" :)

Tu masz trochę o tym, jak to się robi na Cisco:
http://www.cisco.com/en/US/products/ps6 ... b5b4c.html

zygmunt1979
member
member
Posty: 30
Rejestracja: 07 sie 2009, 16:03

#3

#3 Post autor: zygmunt1979 »

Klientem jest rozumiem ISP dający tą usługę?
Tak - ISP osiedlowy.

Spróbuj najpierw wyizolować obszar problemu.
Tu już jest problem - bo własnie nie mogę/ nie umiem tego uchwycić. W L3 i L2 jest OK, pętli nie ma, zero błędów w logach.
W corze sieci (cisco) włączyłem STB i TV i nic sie złego nie dzieje.
W dystrybucji już jest trudniej - bo te switche są w piwnicach i garażach - włączyłem tam też tv i popatrztyłem godzinę - tez nie widze problemu. A przecież nie bede stał 8h w jakims garazu i patrzyl w TV. A nie zostawie TV bo ukradną :)

Klienci testowi (a jest ich około 30) mówią o sporej losowości usługi - czasem działa OK, a czasami kilka razy w ciągu godziny stopklatki.
Gdzieś po drodze zacznie być źle.
Tyle to ja wiem - tylko w jaki sposób to zmonitorować? Jakiś soft diagnostyczny/sonda?
Tak jak pisałem - nie mam doświadczenia w temacie diagnostyki iptv.

Keadwen
wannabe
wannabe
Posty: 192
Rejestracja: 03 paź 2011, 07:14

#4

#4 Post autor: Keadwen »

Pracowałem przez niecały rok u jednego z ISP co miał IPTV i osobiście zauważyłem, że największy problem nie stanowiła sieć lecz sprzęt dostarczany u abonenta. Często gęsto te dekodery mają np. wbudowaną nagrywarkę, nagrywają cały czas obraz z danego kanału, ludzie nie wyłączają dekodera na noc, więc ciągle nagrywa, dekoder zamula i się ścina. Router na brzegu sieci klienta, jeżeli jest przez was dostarczany to może być jakiś D-Link który po prostu czasem zawodzi. Warto wg. mnie sprawdzić czy testerom obraz zacina się w tym samym czasie, czy jest to są to niezależne w czasie przerwy.

Pozdrawiam
Jakub

lbromirs
CCIE
CCIE
Posty: 4101
Rejestracja: 30 lis 2006, 08:44

#5

#5 Post autor: lbromirs »

zygmunt1979 pisze:W dystrybucji już jest trudniej - bo te switche są w piwnicach i garażach - włączyłem tam też tv i popatrztyłem godzinę - tez nie widze problemu. A przecież nie bede stał 8h w jakims garazu i patrzyl w TV. A nie zostawie TV bo ukradną :)

Klienci testowi (a jest ich około 30) mówią o sporej losowości usługi - czasem działa OK, a czasami kilka razy w ciągu godziny stopklatki.
Zrób jedną testową instalację w całości na Cisco. Odpal monitoring CPU via SNMP i IP SLA end-to-end włącznie z testem ze szkieletu do wybranego STB. I obserwuj. Na isp-tech@ zapytaj o narzędzia programowe do monitoringu, zapewne coś z open source da się wydłubać.

ODPOWIEDZ