pakarod pisze:moze byc i smb. Generalnie mialem ostatnio mozliwosc wdrozenia takiego produktu w dwoch organizacjach gdzie na start byloby okolo 250 klientow ale zawilosc w potrzebnym sprzecie, licencjach, mozliwosciach itp skutecznie odstraszaly.
A jesteś partnerem czy klientem? Jeśli klientem to szukaj pomocy u partnera. Jeśli partnerem - dam Ci wskazówkę - szukaj QPT. No a jeśli nie wiesz co to QPT to jeśli dane nam będzie się spotkać na FORUM to mogę Ci pokazać o co biega i jak używać.
pakarod pisze:Chcialbym wiedziec jak dokladnie licencjonowane sa te produkty, co potrzebuje na start gdy operator oferuje np lacze E1, jakie mam mozliwosci w UCM express a jakie w pelnej wersji. Na co musze zwrocic uwage przy wdrozeniu przy uzyciu rowniez np SIPa (kwestie bezpieczenstwa i nie tylko), jakie sa mozliwosci w zakresie korzystania z tego rozwiazania ale rowniez jakie sa narzedzia dla administratora (billingi, raporty, fjuczery itp).
No sporo tego. W sumie to powinieneś zacząć może od lektury materiałów do egzaminu CCNA Voice.
Główna linia podziału CUCME a CUCM to tak na szybko:
- ilość aparatów (bo serwery mogą działać w klastrach więc "sky is the limit" - z tego co pamiętam największą instalację ma samo Cisco - ostatnie dane jakie do mnie dotarły to ponad 70 tysięcy telefonów obsługiwanych przez pięć klastrów na kilku kontynentach).
- redundancja (CUCME nie ma żadnej, CUCM może działać w klastrze a w razie awarii łącz WAN w zdalnych lokalizacjach w trybie SRST).
- rozproszenie geograficzne (między innymi CUCM może wykorzystywać routery w zdalnych lokalizacjach jako lokalne voice gateway'e).
- ...
Ale w sumie temat zrobił się bardziej do działu VOICE. W razie większej ilości chętnych możemy usiąść na FORUM gdzieś w kącie i pogadać bo aż tylu chętnych by robić dużą sesję pewnie się nie uzbiera.
* Jeśli jakiś skrót niezrozumiały - google ze wskazaniem na site cisco.com