Cisco 7960-jak zacząć?

Problemy związane z Unified Communications
Wiadomość
Autor
qst
fresh
fresh
Posty: 9
Rejestracja: 16 paź 2009, 20:43

Cisco 7960-jak zacząć?

#1

#1 Post autor: qst »

Witam,
dziś dostałem telefon Cisco 7960. Posiada protokół SIP. Jak zacząć konfigurację do konkretnego operatora Voip? Telefon po podłaczeniu zasilania i sieci z routera konfiguruje Vlan, IP po czym na koncu jest komunikat TFTP time out. Nie mogę wejsć w menu i skonfigurować sieci. Czarna magia na początek. Czy jest ktoś, kto naprowadzi mnie abym mógł korzystać z niego? Zresetowałm telefon do ustawień fabrycznych i nic. Czy da się konfigurować przez przeglądarkę? Nie mogę wejsc z przeglądarki, gdyż nie znam jego ip.
Pozdrawiam.
Sławek

Awatar użytkownika
balam
wannabe
wannabe
Posty: 977
Rejestracja: 21 cze 2006, 16:27
Lokalizacja: Warszawa

#2

#2 Post autor: balam »

Tak naprawde to oddaj go komus komu moze sie przydac. Kup sobie nie wiem linksysa do SIP i uzywaj z SP. Jesli juz bardzo sie upierasz na to Cisco to zacznij czytac mniej lub bardziej potrezbna dokumentacje z cisco.com jak to uruchomic. Tak naprawde to nie masz teraz na nim nic po resecie do ustawien fabrycznych i musisz pokombinowac z TFTP gdzie bedzie obraz.

Pytanie po co Ci ten telefon, bo do zabawy czy polaczen z SP to slaba droga...
Somewhere back in time.

qst
fresh
fresh
Posty: 9
Rejestracja: 16 paź 2009, 20:43

#3

#3 Post autor: qst »

balam pisze:Tak naprawde to oddaj go komus komu moze sie przydac. Kup sobie nie wiem linksysa do SIP i uzywaj z SP. Jesli juz bardzo sie upierasz na to Cisco to zacznij czytac mniej lub bardziej potrezbna dokumentacje z cisco.com jak to uruchomic. Tak naprawde to nie masz teraz na nim nic po resecie do ustawien fabrycznych i musisz pokombinowac z TFTP gdzie bedzie obraz.

Pytanie po co Ci ten telefon, bo do zabawy czy polaczen z SP to slaba droga...
Witam,
dziękuję za odpowiedź.Bardzo mnie pocieszyłeś.Trochę czytałem na ten temat ale nadal niewiele wiem. Przed resetem jak i po jego wykonaniu nie mogę wejsc w żadne ustawienia.Po podłączeniu zasilania zawsze po minucie kończy się komunikatem TFTP timeout. Ale chyba można jakoś wejść do ustawień ? Nie wiem daczego piszesz, że do połączeń SIP to słaba droga. Ludzie używają i chyba wreszcie kiedyś to ustawię. Czy możesz mi pomóc ogarnąć tą problematykę? Może masz jakis komunikator i możesz poświęcić kilka minut ? Zarejestrowałem się na stronie Cisco. Pobrałem oprogramowanie ale nadal nie mogę ruszyć. Pozdrawiam.
Sławek

Awatar użytkownika
kollek
wannabe
wannabe
Posty: 287
Rejestracja: 08 sty 2008, 12:55
Lokalizacja: Wroclaw

#4

#4 Post autor: kollek »

Przecierz balam napisal, wiesz co to jest TFTP?
Documentation is like sex: when it is good, it is very, very good; and when it is bad, it is better than nothing.

qst
fresh
fresh
Posty: 9
Rejestracja: 16 paź 2009, 20:43

#5

#5 Post autor: qst »

kollek pisze:Przecierz balam napisal, wiesz co to jest TFTP?
Nie wiem co to jest.Przypuszczam, że służy to do instalacji oprogramowania. Ale wiem, że nie uzyskam tu pomocy. Na moje zapytanie odpowiedziałeś pytaniem. Dziękuję bardzo za tą podpowiedź. Tak to każdy potrafi. Nie wiem co by się stało gdybyś chcąc pomóc napisał coś więcej. Ja mam swoje dwa fora. Tematyka krótkofalarska i modelarska. Na zapytania ludzi nie znających tematu staram się szczegółowo rozwiazać ich problem. Ale widać, że tu nie ma takich zwyczajów.
Pozdrawiam.
Sławek

Awatar użytkownika
balam
wannabe
wannabe
Posty: 977
Rejestracja: 21 cze 2006, 16:27
Lokalizacja: Warszawa

#6

#6 Post autor: balam »

Slawek, nie ma sie co unosic tylko zabierasz sie za cos o czym nie masz pojecia. Tak jak mowilem wczesniej latwiej jest Ci kupic telefon pod SIP'a i skonfigurowac przez przegladarek niz bawic sie z tym Cisco.
No ale zeby nie bylo ze jestesmy tu tacy niekolezenscy wiec prosze: Converting a Cisco 7940/7960 CallManager Phone to a SIP Phone and the Reverse Process
Najproscie bylo by Ci podlaczyc ten telefon do router z obrazem Cisco Call Manager Express badz samego Call Manager co juz bedzie trudniejsze. Czyli tak jak masz to opisane w dokumencie powyzej, plus musisz miec konto na cisco.com zeby sciagnac obraz.
SIP image on Cisco IP phone with TFTP serer and asterisk
Jak nie masz to tak jak mowilem kombinacja z TFTP ale jak nie wiesz co to znaczy to naprawde odpusc sobie, bo nie warto tracic czasu.

Oba dokumenty opisuja krok po kroku co chcesz osiagnac wiec wystarczylo troszke poszukac ale tak jak mowie nie jest to proste i wymaga nietylko telefonu, zeby to zrobic.
Somewhere back in time.

Awatar użytkownika
Wlochaty
wannabe
wannabe
Posty: 492
Rejestracja: 30 wrz 2006, 17:11
Lokalizacja: Warszawa

#7

#7 Post autor: Wlochaty »

Wypada moze zaczac od tego ze ten model nie jest najlepszym wyborem pod SIP. Obsluguje co prawda ten protokol, ale dosc problematycznie (mozesz miec problemy z polaczeniami wychodzacymi). Pod SIP lepszym wyborem jest 7961.
Jesli masz jakis sensowny router i switch to mozesz sprobowac konfiguracji:
C7960---skinny--->CME@router-----SIP Trunk--->Operator VOIP

Obecnie w Twoim telefonie nic nie ma, jak pisali poprzednicy muszisz go podlaczyc do CME, wtedy telefon sam zassa soft (poprzez skonfigurowanie uslugi TFTP) i bedziesz mogl sobie przeklikiwac funkcje.
Firmware wystepuje w 3 postaciach, zaczynajacych sie od oznaczen:
P003 - protokol skinny
P0S3 - SIP
P0M3(?) - MGTP(??), sorka zapomnialem skrótu ;]

Soft pod skinny znajdziesz w paczce np: cme-basic-3.3.0.1a, musisz to odpowiednio wrzucic na router :)

Generalnie z voicem w wykonaniu Cisco i z tym modelem czeka Cie naprawde dluga droga (przez meke ;] ), jesli zalezy Ci na latwym korzystaniu z SIP, to bez urazy, ale naprawde zdecydowanie lepszym wyborem bedzie nowszy Linksys.
Twoj model dobrze nadaje sie do LABa, ale konfiguracja wymaga nieco wiedzy i cierpliwosci, a czasami spokoju (ostatnio 2 dni zmarnowalem na szukaniu buga, zanim odkrylem, ze mam nieodpowiedni sprzet w LABie, a niewiele mi brakowalo by wyrzucic telefon do kosza, kolega z forum dopiero mnie ostudzil i wszystko skonczylo sie dobrze, thx Kyniu ;] )
Wlochaty

Awatar użytkownika
Wlochaty
wannabe
wannabe
Posty: 492
Rejestracja: 30 wrz 2006, 17:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kabel konsolowy Cisco

#8

#8 Post autor: Wlochaty »

qst pisze:Ponieważ jednak postanowiłem powalczyć i zmusić Cisco 7960 do pracy z Voip, muszę mieć kabel konsolowy Cisco. Z jednej strony RJ45 a z drugiej RS-232. Nie mam w laptopie portu szeregowego.Posiadam jednak kabel usb-serial. Czy to będzie działać? Czy ktoś ma rozpiskę takiego kabla? Muszę go zrobic.Proszę o pomoc jeśli ktoś wie jaki jest schemat połączeń.
Pozdrawiam.
Sławek
Nie chce Cie zmartwic, badz wprowadzic w blad, ale mam 7960 i o ile pamietam to nie posiada on portu Console, a jedynie AUX... Do tego, nie jest to port RJ45, tylko RJ11-6pin.
Na stronach Cisco widzialem niedawno schemat takiego kabla, ale moja przerobka nie bardzo dzialala, albo nie bardzo moj telefon byl skory w owczesnym stanie do wspolpracy.
Wlochaty

Awatar użytkownika
Wlochaty
wannabe
wannabe
Posty: 492
Rejestracja: 30 wrz 2006, 17:11
Lokalizacja: Warszawa

#9

#9 Post autor: Wlochaty »

heh... Trudno mi cos pisac, bo jak pisze szczerze to mam wrazenie ze sie obrazasz...

Po piersze wg mnie telefony Cisco to troche inny target na rynku, niz telefony VOIPowe producentow SOHO (np Linksys, Thomson, etc) gdzie konfigurujesz aparat przez WWW by wspolpracowal z operatorem VOIP, wykorzystujac w 99,9% przypadkow protokol SIP.

Cisco robi troszke inaczej: swoje telefony, szczegolnie starsze modele (np 7960) sa przeznaczone glownie do pracy z Cisco Call Manager, ktory instalujesz na serwerze, badz na routerze (wtedy jest to Call Manager Express). Ostatnio caly swiatek VOIPowy Cisco nazywa Cisco Unfied Communications Manager.
Najprosciej to ujmujac: Twoj telefon znajduje zastosowanie w np korporacjach z wieloma odzialami i pracuje pod kontrola np centralnego Call Managera, umozliwiajac niemal bezkosztowe rozmowy w obrebie korporacji rozporoszonej geograficznie. Call Manager`a konfiguruje admin, Twoj telefon jest tylko koncowka systemu i ustawienia telefonu, nawet takie jak funkcje guziczkow, tez konfiguruje admin na Call Managerze, bo z tego miejsca "odpala sie" Twoj aparat. Twoj model jest swietny do zastosowan wlasnie takich, badz do LABa, natomiast nie jest dobrym pomyslem na telefon do domu z wykorzystaniem operatora SIP.

Oczywiscie mozesz odpalic SIP na swoim modelu, ale z tego co wiem dziala on bardzo problematycznie (np brak mozliwosci rozmow wychodzacych). Informacje jak zaladowac SIPowy firmware do telefonu opisana jest tutaj:
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/ ... sccptosip1

Jak widzisz, musisz posiadac podstawowa wiedze o:
- jak "wlacza sie/bootuje" IP Phone (dhcp)
- co to jest i jak sie konfiguruje TFTP
- podstawowa konfiguracja Cisco Call Manager

W skrocie: twoj telefon w tym momencie prawdopodobnie nie ma nic, poza boot managerem. Kiedy go wlaczasz, zaczyna szukac adresu IP, potem jesli go dostanie (odpowiednio skonfigurowany DHCP) szuka serwera TFTP, by sprawdzic/pobrac odpowieni soft (odpowiednia konfiguracja TFTP), nastepnie probuje sie zarejestrowac w systemie (odpowiednia konfiguracja CME). By przejsc te kroki musisz miec: router, switcha (badzo router ze switche i obsluga voice vlan) i skonfigurowac wszystkie wyzej wymienione uslugi.


W akcie desperacji, mozesz tez probowac, odpalic telefon z programu TFTP32, pobierze IPka z DHCP i soft z TFTP (musisz miec odpowiedni firmware), powinien dzialac guzik settings i moze wtedy cos powalczysz z SIPem, bo oczywiscie nigdzie sie nie dodzwonisz bez odpowiedniej konfiguracji. Wiem ze ten program ma taka opcje, ale nigdy nie probowalem.
Wlochaty

Awatar użytkownika
garfield
CCIE
CCIE
Posty: 2882
Rejestracja: 25 sie 2006, 18:32
Lokalizacja: Gdynia

#10

#10 Post autor: garfield »

Remember that the lab is just looking for reachability and not “optimal reachability”.

qst
fresh
fresh
Posty: 9
Rejestracja: 16 paź 2009, 20:43

#11

#11 Post autor: qst »

Wlochaty pisze:heh... Trudno mi cos pisac, bo jak pisze szczerze to mam wrazenie ze sie obrazasz...

Po piersze wg mnie telefony Cisco to troche inny target na rynku, niz telefony VOIPowe producentow SOHO (np Linksys, Thomson, etc) gdzie konfigurujesz aparat przez WWW by wspolpracowal z operatorem VOIP, wykorzystujac w 99,9% przypadkow protokol SIP.

Cisco robi troszke inaczej: swoje telefony, szczegolnie starsze modele (np 7960) sa przeznaczone glownie do pracy z Cisco Call Manager, ktory instalujesz na serwerze, badz na routerze (wtedy jest to Call Manager Express). Ostatnio caly swiatek VOIPowy Cisco nazywa Cisco Unfied Communications Manager.
Najprosciej to ujmujac: Twoj telefon znajduje zastosowanie w np korporacjach z wieloma odzialami i pracuje pod kontrola np centralnego Call Managera, umozliwiajac niemal bezkosztowe rozmowy w obrebie korporacji rozporoszonej geograficznie. Call Manager`a konfiguruje admin, Twoj telefon jest tylko koncowka systemu i ustawienia telefonu, nawet takie jak funkcje guziczkow, tez konfiguruje admin na Call Managerze, bo z tego miejsca "odpala sie" Twoj aparat. Twoj model jest swietny do zastosowan wlasnie takich, badz do LABa, natomiast nie jest dobrym pomyslem na telefon do domu z wykorzystaniem operatora SIP.

Oczywiscie mozesz odpalic SIP na swoim modelu, ale z tego co wiem dziala on bardzo problematycznie (np brak mozliwosci rozmow wychodzacych). Informacje jak zaladowac SIPowy firmware do telefonu opisana jest tutaj:
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/ ... sccptosip1

Jak widzisz, musisz posiadac podstawowa wiedze o:
- jak "wlacza sie/bootuje" IP Phone (dhcp)
- co to jest i jak sie konfiguruje TFTP
- podstawowa konfiguracja Cisco Call Manager

W skrocie: twoj telefon w tym momencie prawdopodobnie nie ma nic, poza boot managerem. Kiedy go wlaczasz, zaczyna szukac adresu IP, potem jesli go dostanie (odpowiednio skonfigurowany DHCP) szuka serwera TFTP, by sprawdzic/pobrac odpowieni soft (odpowiednia konfiguracja TFTP), nastepnie probuje sie zarejestrowac w systemie (odpowiednia konfiguracja CME). By przejsc te kroki musisz miec: router, switcha (badzo router ze switche i obsluga voice vlan) i skonfigurowac wszystkie wyzej wymienione uslugi.


W akcie desperacji, mozesz tez probowac, odpalic telefon z programu TFTP32, pobierze IPka z DHCP i soft z TFTP (musisz miec odpowiedni firmware), powinien dzialac guzik settings i moze wtedy cos powalczysz z SIPem, bo oczywiscie nigdzie sie nie dodzwonisz bez odpowiedniej konfiguracji. Wiem ze ten program ma taka opcje, ale nigdy nie probowalem.
Dziękuję za obszerne wyjasnienie.Nareszczie po tym wyjasnieniu mam jakąś wiedzę.Nie obrażam się na nikogo. Jednak czytam trochę różne wypowiedzi, i ludzie konfigurują te telefonu dla Voip. Wszystko działa poprawnie. Mój po podłączeniu do sieci rzeczywiście szuka ip, itp. nie mogę wejść w żadne ustawienia.Sciągnąłem tftp serwer, mam pliki konfiguracyjne dla SIP. Kabel wykonałem wczoraj. Teraz tylko muszę wiedzieć jak je wrzucić do aparatu.Nigdy nie konfigurowałem tftp, a od tego pewnie zależy wszystko. Kupowanie routera Cisco mija się z celem. To już lepiej kupić tel Linksysa, który konfiguruje się przez przeglądarkę. Ale powalcze dla zasady z tftp. moze coś osiągnę. Dziękuje za obszernewyjasnienie.Może się coś uda.
Pozdrawiam.
Sławek

Po kilku dniach prób i dzięki pomocy ludzi dobrej woli skonfigurowałem telefon.Pracuje idealnie u trzech operatorów polskich i jednego zagranicznego. Teraz po zapoznaniu się ze wszystkimi niuansami sprawa wydaje się prosta. Dedykuję to wszystkim niedowiarkom, którzy pisali, ze 7960 się nie nadaje do Voip. Nadaje się bez problemu i pracuje idealnie.
Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za pomoc.
Sławek
Ostatnio zmieniony 22 lis 2009, 12:59 przez qst, łącznie zmieniany 1 raz.

qst
fresh
fresh
Posty: 9
Rejestracja: 16 paź 2009, 20:43

Re

#12

#12 Post autor: qst »

Wreszcie załadowałem soft i mogę konfigurować telefon. Tak jak pisaliście, niby działa ale nie mogę zarejestrować się u operatora. Ciekaw jestem, czy komuś się to udało?
Może jest ktoś, kto wie jak skonfigurować ten telefon aby działał Voip. Mnie chodzi już o zwykłą ciekawość. Zakupiłem inny telefonk, który skonfigurowany przez przegąldarkę zadziałał od razu.

ODPOWIEDZ